
“Met dezelfde operatie help ik nu een patiënt en de wetenschap vooruit.”
Het is eigenlijk bizar dat we restweefsel weggooien na een operatie, terwijl het een waardevolle bron is voor innovatief wetenschappelijk onderzoek. Ik ben blij dat dit tegenwoordig anders kan.
In Isala werken we al anderhalf jaar samen met VitalTissue. Zij zorgen ervoor dat restweefsel niet langer in de prullenbak belandt, maar wordt ingezet voor wetenschappelijk onderzoek. Bijvoorbeeld naar de ontwikkeling van nieuwe medicijnen en behandelmethoden. Door dat met restweefsel te doen, zijn er in de toekomst minder proefdieren nodig.
Ik juich het toe dat VitalTissue dit mogelijk maakt. En ik ben blij met de manier waarop ze dat doen. Ze nemen het hele logistieke proces uit handen: van het regelen van toestemming van de patiënt, tot het transport van het restweefsel naar het onderzoeksinstituut. Het kost ons in de OK weinig extra tijd of moeite, maar maakt ons werk veel waardevoller.
We dragen zo bij aan dierproefvrij onderzoek naar betere behandelmethoden of medicijnen. En helpen met één ingreep dus niet alleen de patiënt van vandaag, maar ook die van morgen.
Ik ben benieuwd hoe collega’s hierover denken. Zou dit ook iets voor jullie ziekenhuis zijn?
Vincent Nieuwenhuijs – Chirurg Isala Ziekenhuis


















